Follow Us @bijak.sihat

21 Mei 2020

Pengalaman: MINUM JUS LOBAK MERAH UNTUK KESIHATAN MATA

Antara petua tradisional yang kita pernah buat ialah minum jus lobak merah (carrot)!

Sayur dan buah-buah yang warnanya oren kemerahan-merahan memang sebenarnya baik untuk kesihatan mata.

Bukan sekadar petua tradisional tau, tapi ia turut disokong oleh kajian-kajian yang mengatakan khasiat vitamin A dan karotenoid tu baik untuk mata.

Kita pun cubalah!

Sehari minum, 2 hari minum.. sampailah beberapa hari. Lepas tu kita tak buat dah, hahaha 😂


Minum jus carrot ni memang sedaplah. Nak-nak tambah pulak dengan susu. Perghhh marvelous.

Tapi itulah..

Bila nak buat jus carrot kenalah kupas carrot. Lepas tu potong-potong kena blend pula. Dah sudah blend, masuk gula masuk susu, bancuh rata.

Nak minum sedap, pergi letak dalam peti ais dulu bagi sejuk. Kalau letak ketul ais, lain sedapnya.. hehe.

Maka, dengan mengambil kira semua 'kerja-kerja' di atas sebelum dapat minum jus carrot tu, kita akhirnya mengalah 🤣

Tak dayo lah den hari-hari.. 😆

Macam tulah, petua tradisional memang baguslah. Tapi yang tak bagusnya, orang yang nak amal tu, biasanya tak konsisten. Hihi..

Plus, sebenarnya khasiat baik untuk mata daripada lobak merah tu cumalah zat beta karotena. Tapi bila minum jus carrot ni, nampaknya akan dapat zat-zat lain macam gula, air dan serat sekali. Eh eh...

Dari satu segi kira baguslah kan, dapat nilai tambah selain bantu untuk kesihatan mata.

Tapi dari satu segi yang lain, tak ke macam sikit terbabas dari tujuan asal, yang nak fokus pada KESIHATAN MATA sahaja tu? 😅


So kita buat kesimpulan why not amalkan suplemen yang betul-betul ada khasiat beta karotena tu?

Kan ke terus sampai pada tujuan nak jaga mata? Hehehe.

Makanya, memilih CarotoMax lebih berbaloi berbanding nak amal jus lobak merah kot.. 😁

Suplemen Untuk Mata (RM77.50)

Bijak kan kita? Kah!

2 ulasan:

NA berkata...

Bijak. Nanti bagi tahu keputusan apabila dah konsisten guna :)

Acuyuhan berkata...

SELAMAT HARI RAYA!!! Best entry ini :) done follow, follow me back.. thanks
http://acuyuhan.blogspot.com/