Follow Us @bijak.sihat

17 April 2017

8 Kebaikan Detoks

Anda tahu tak? Detoks badan dapat membantu anda menjadikan kesihatan jauh lebih baik.


Seperti yang kita sedia tahu, badan kita terdedah kepada toksin setiap hari, termasuklah daripada persekitaran, gaya pemakanan yang tidak baik dan tekanan akibat kelangsungan hidup. Badan kita sendiri memang dapat menyahtoksin secara semulajadi. Namun akibat lambakan toksin yang terlalu banyak, proses nyahtoksin semulajadi ini menjadi terbeban dan melampaui kebolehan system itu sendiri. Akibatnya, semakin lama semakin banyak toksin yang terkumpul di dalam badan, lantas menjadi punce pelbagai jenis kesakitan dan penyakit. Oleh itu adalah amat penting untuk kita membantu proses nyahtoksin badan dapat berjalan lancar setiap hari.


Jom Jaja dedahkan 8 Kebaikan Detoks!

1. Turun berat badan

Toksin memberi kesan terhadapa kebolehan badan membakar lemak, jadi menyebabkan kegemukan. Buangkan toksin, metabolisme pembakaran lemak akan menjadi lancar dan anda tak akan mudah gemuk ;)

Sesetengah toksin di dalam badan ada juga jenis komponen lemak. Apabila detoks berjaya membuang toksin jenis ini, secara tak langsung badan akan menjadi lebih kurus dan turun berat badan.

Bagi sesetengah orang yang sedang berusaha menguruskan badan, dan masih tidak berjaya, TOKSIN adalah salah satu penyebabnya. Buangkan toksin dalam badan melalui detoks dan proses menguruskan badan anda tentu lebih cepat berhasil.


2. Melegakan sembelit dan menyihatkan usus

Usus besar adalah tempat di mana bahan makanan yang tidak tercerna dikumpulkan sebelum dibuang sebagai najis. Tompokan sisa makanan ini, jika kita kurang minum air dan membanyakkan serat dalam pemakanan boleh menyebabkan masalah sembelit semasa membuang najis. Masalah sembelit membuatkan sisa najis terkumpul di dalam usus, lama-kelamaan boleh menjadi toksin yang membahayakan kesihatan usus itu sendiri. Lebih teruk lagi, toksin tersebut mungkin membawa penyakit yang lebih serius seperti kanser usus.

Bantu usus untuk buang toksin dengan detoks. Usus yang bersih dapat mengoptimakan proses pembuangan najis dengan baik. Bahan kimia dan sisa berbahaya yang dibuang dari usus secara teratur pasti dapat menjadikan badan jauh lebih selesa dan sihat.


3. Badan lebih bertenaga

Badan kita melakukan proses detoks secara semulajadi, namun proses ini melibatkan banyak tenaga, apatahlagi apabila kuantiti toksin itu banyak. Sebab itu, antara symptom seseorang itu mempunyai kadar toksin yang tinggi ialah selalu letih dan tidak bertenaga.

Proses detoks akan memberi sokongan kepada organ detoks badan, jadi tenaga dapat dijimatkan. Badan akan menjadi lebih bertenaga!


4. Tidak ‘cravings’

Cravings akan berkurang! Sikit-sikit nak makan, sikit-sikit nak rasa itu nak rasa ini; itulah cravings. Buang toksin, dan cravings boleh dikurangkan ;)


5. Kulit lebih sihat dan cantik

Kulit adalah organ terbesar sekali dalam badan kita kerana ia meliputi seluruh badan. Tentu anda pernah dengar orang selalu kata bahawa kesihatan dalam akan terpancar ke luar. Begitulah juga dengan kesihatan kulit. Apabila badan sihat, kecantikan kulit juga akan terserlah.

Kulit, adalah salah satu organ detoks yang menyingkirkan toksin melalui air peluh. Apabila system kulit dibebani dengan toksin, ia boleh membawa kepada masalah kulit seperti jerawat.

Apabila toksin dibuang atau dikurangkan, tentu kesihatan kulit juga meningkat. Kulit akan menjadi lebih bermaya, sihat dan berseri. Best, kan?


6. Mengurangkan stress / tekanan

Mungkin anda tertanya-tanya apa kaitan stress dengan tekanan? Jawapannya, memang ada kaitan!

Pengumpulan toksin dalam badan akan membebankan system badan. Rembesan hormone kortisol (hormone yang menyebabkan stress) akan meningkat sama.

Kurangkan toksin, kortisol menjadi kurang dan stress dapat diminimakan. Jadi lebih ceria dan cool. Bagus kan.


7. Meningkatkan sistem imun badan

Badan yang penuh toksin ibarat magnet yang menarik radikel bebas berbahaya yang merosakkan sel dan menjejaskan kesihatan kita. Bersihkan toksin di dalam badan, jadi radikel bebas jauh dari badan. Badan menjadi lebih sihat dan ketahan terhadap penyakit lebih meningkat.


8. Tidur lebih lena

Toksin terutama logam berat mengganggu keseimbangan sel yang normal dan menggalakkan tindakan radikel bebas. Radikel bebas meningkatkan hormon tidur dan mengganggu pola tidur, kadangkala membawa kepada insomnia.

Bantulah system badan untuk detoks, jadi badan akan dapat meneutralkan semula pola tidur dan mendapatkan tidur yang berkualiti.



Banyak kan kebaikan detoks? 

Tunggu apa lagi? Jom detoks supaya badan dapat menjadi lebih sihat hendaknya. 

One thing for sure, kesihatan adalah salah satu nikmat yang wajib kita jaga dengan baik ye.


Tak tahu jika anda patut buat Program Detoks besar-besaran atau tidak? Meh semak sini,klik 11 Petanda Badan Anda Perlu Detoks J

2 ulasan:

Unknown berkata...

Detox memang bagus. terbaik sangat untuk sesiapa yang nak lebih sihat/ lebih ideal berat badan & untuk kulit lebih cantik juga :)

Jaja berkata...

Iye betul. Paling utama ia bantu untuk badan menjadi lebih sihat :)