Follow Us @bijak.sihat

03 Januari 2017

Kolagen dan Kehilangannya dari tubuh

Kolagen adalah sejenis protein yang paling banyak berada di dalam badan kita. Ia menyumbang hampir 75% daripada berat struktur kulit kita.
Kolagen terbina daripada protein yang mengandungi 2 jenis asid amino iaitu hydroxylysine dan hydroxyproline dalam nisbah yang tinggi. 2 jenis asid amino ini yang sebenarnya berperanan memberi sifat ketegangan dan keanjalan. Secara semulajadi, tubuh kita menghasilkan kolagen daripada sumber protein yang kaya lysine dan proline, di samping peranan vitamin C yang akan menukar proline kepada hidroxyproline dan lysine kepada hydroxylysine.


Sumber-sumber lysine dan proline boleh didapati daripada protein haiwan dan tumbuhan. Contoh-contohnya seperti daging, ayam, ikan, putih telur, produk tenusu rendah lemak, gandum dan kacang tanah.

Apakah kepentingan kolagen? Orang selalu mengaitkannya dengan kecantikan bukan? Jika tidak, masakan pelbagai produk kesihatan dan kecantikan di pasaran memasukkan kolagen sebagai salah satu ramuannya. Memang benar, tahap kolagen yang baik di dalam badan akan memberi seseorang itu kulit yang kelihatan sihat dan lebih awet muda!


Kolagen berkurang..

Semakin meningkat usia, kolagen di dalam tubuh akan berkurang. Akibatnya kedutan terjadi. Bukan itu sahaja, tanda penuaan lain juga akan muncul seperti kulit kering dan kasar, kuku lemah dan rapuh serta rambut yang nipis dan tidak bermaya.

Oleh itu, anda mungkin sudah dapat mengagak mengapa ramai orang mengambil suplemen kesihatan dan kecantikan yang mengandungi kolagen? Ya, kerana ingin menangani masalah kemerosotan kolagen dari tubuh! Penggantian kolagen melalui supplemen ini akan dapat mengembalikan keserian kulit serta kesihatan kuku dan rambut. Kedutan juga berkurang, wajah akan tampil lebih muda. 

Menarik kuasa kolagen ini ya tak ;)


Kolagen untuk tulang

Kolagen untuk kecantikan mungkin sudah sangat sinonim anda dengarkan. Cuba tahu info ini juga. Struktur protein tulang terbina daripada 90% kolagen. Selain itu, 2/3 otot kartilaj seorang dewasa juga terbina daripada kolagen. Justeru, kekurangan kolagen di dalam tubuh bukan hanya memberi kesan kepada kulit, tetapi juga kepada kesihatan tulang dan sendi kita J


Produk kolagen daripada Shaklee


Sebagai pelopor produk kesihatan antarabangsa, Shaklee juga mempunyai suatu produk berasaskan kolagen. Kolagen ini diekstrak daripada sisik ikan merah laut dalam. Nak tahu keistimewaannya? Boleh baca lanjut di sini ;) 

Tiada ulasan: