Follow Us @bijak.sihat

26 Mei 2016

Set Resdung Shaklee

Mari kita mengenali Set Resdung Shaklee :)



Pertama, Set Resdung Shaklee terdiri daripada Alfalfa Complex, B Complex dan Sustained Released Vita-C. Apakah peranan setiap sumplemen ini? Jom kita terjah.

1) Alfalfa Complex

Suplemen ini kaya dengan klorofil daripada rumput alfalfa. Kalau anda nak tahu, akar rumput alfalfa ini sangat panjang menjalar ke dalam bumi, maka ia mendapat zat mineral yang kurang tercemar. Daun rumput ini diekstak di dalam setiap tablet Alfalfa Complex. Apa yang penting, pesakit resdung biasanya menderita gatal-gatal muka dan hidung, kerap bersin dan menjadi sangat alah kepada habuk dan sebagainya disebabkan keradangan pada selaput sinus. Alfalfa Complex ini dapat membantu dengan mengurangkan keradangan tersebut. Ini sekaligus mengurangkan gejala-gejala resdung seperti bersin, selesema, hidung berair, hidung tersumbat serta gatal muka dan hidung kerana tumbuhan Alfalfa mengikut laman Drugs.Com, daunnya bersifat anti-artritis (anti-radang) dan anti-asma yang juga berpunca daripada masalah pada sinus.

2) B Complex

B Complex mengandungi Vitamin B dan Vitamin B Complex yang membantu memelihara kesihatan selaput sinus dalam rongga pernafasan kita. Apabila selaput sinus ini sihat, ia jarang terkena jangkitan kuman iaitu salah satu penyebab kepada masalah resdung. Ia bertindak seperti bantuan pertahanan dan kekebalan selaput sinus terhadap bahan pencetus alergi seperti habuk, bulu kucing, debu dan lain-lain.

Juga bertindak sebagai anti-tekanan, B Complex membantu menenang dan menstabil hormon supaya mengurangkan kesakitan pada muka semasa resdung menyerang seseorang.

Selain itu, Vitamin B di dalam tubuh membantu menukar karbohidrat yang kita makan seperti nasi kepada glukosa dan seterusnya membebaskan tenaga untuk kegunaan badan. Vitamin B adalah vitamin yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh, maka jika kita kekurangan vitamin ini kita menjadi mudah letih dan tidak bermaya. Sesetengah individu dengan resdung juga mempunyai simptom cepat letih, jadi B Complex adalah suatu pilihan yang baik.

3) Sustained Released Vita-C

Bukan sekadar untuk kulit tau! Vitamin C mempunyai khasiat lebih dari itu. Istimewa seperti namanya "Sustain Released", ya kandungan Vitamin C akan dibebaskan secara berperingkat mengikut keperluan tubuh kita.

Dr. Sherry Ross, Pakar Kesihatan Wanita dari Pusat Kesihatan Saint's John di Santa Monica, California menyebut, salah satu kebaikan Vitamin C ialah suatu anti-oksida yang penting untuk melindungi sel daripada rosak disebabkan oleh radikal bebas di persekitaran umpamanya pencemaran udara, asap rokok dan cahaya ultra-ungu dari matahari. Oleh itu, ia akan membantu mengoptima fungsi antibodi badan semasa diserang resdung. 



Baca Selanjutnya: Vitamin Shaklee untuk Resdung | Mengurangkan Simptom Resdung vitamin untuk resdung

Tiada ulasan: