Follow Us @bijak.sihat

19 Disember 2017

Cara Mengatasi Jerawat Ketika Datang Bulan? Ini Penyelesaiannya

Pengenalan



Jerawat ketika datang bulan bukan sebab faktor kebersihan kulit! Penyebab jerawat ketika datang bulan sebenarnya adalah bersifat faktor dalaman badan sesorang itu. Ia berkait rapat dengan hormon sebenarnya.

Cara mengatasi jerawat ketika datang bulan sepatutnya akan jadi lebih mudah bila kita memahami puncanya terlebih dahulu.

Kitar haid atau datang bulan seorang wanita biasanya adalah 28 hari dan hari permulaan didatangi haid dikira sebagai hari pertama dalam kitar tersebut. Andaikan begini, hari 1 hingga 14 adalah tempoh masa pertama manakala hari 15 hingga 28 adalah tempoh masa kedua dalam kitar haid tersebut. Jerawat biasanya muncul dalam tempoh masa kedua ini dan mulai surut bila tempoh masa pertama bermula untuk bulan seterusnya.

Jerawat anda muncul kerapkali setiap bulan? Besar kemungkinan ia adalah kategori jerawat akibat nak datang bulan lah tu!

Ketidakstabilan hormon


Paras hormon progesterone pada separuh masa kedua dalam kitar haid meningkat kadarnya. Ini menyebabkan kulit membengkak dan liang pori agak tertutup kerana ditekan oleh pembengkakan tersebut. Sebum (minyak kulit) tidak dirembeskan keluar dengan kuantitinya yang normal, jadi berlaku lambakan sebum di bawah permukaan kulit. Sebum ini pula menjadi makanan dan habitat yang amat sesuai untuk perkembangan bakteria jerawat. Bakteria jerawat akhirnya menjadi punca jerawat muncul bersama merah-merah keradangan.

Ditambah pula dengan semakin menghampiri hari datang bulan, hormon testosterone pula meningkat. Antara kesan apabila testosterone meningkat ialah bermakna meningkatnya juga rembesan sebum pada kulit. Kesan sebum berlebihan bagi setiap orang adalah tidak sama. Ada yang tidak menimbulkan jerawat, tapi ada yang akan menimbulkan jerawat bergantung kepada beberapa factor pemangkin lagi.


Apa yang boleh dilakukan anda lakukan?


Nasihat ini saya kongsikan dari laman WebMD sebagai panduan. Pertama-tama, cara mengatasi jerawat akibat nak datang bulan adalah dengan menstabilkan hormon dalam badan kita dahulu.

1. Mendapatkan bantuan klinik atau endocrinologist

Endrocrinologist adalah ahli endokrin yang pakar tentang bidang mereka iaitu sistem kawalatur badan dan hormon manusia. Untuk mengatasi masalah hormon tak stabil, ahli endokrin adalah pakar yang sesuai untuk ditemui bagi meminta nasihat dan konsultasi.

Terdapat juga ubat-ubatan kimia yang boleh didapati di klinik untuk menstabilkan hormon dalam badan anda. Namun, malangnya untuk jangka masa panjang kesan ubat penstabil hormon adalah tidak bagus untuk tubuh kita.. dan semestinya kita tidak mahu terus-terusan bergantung kepada ubatan kimia sepanjang hidup bukan?


2. Menjaga kebersihan

Walaupun kebersihan kulit bukan punca utama jerawat ketika hampir datang bulan, tetapi kebersihan kulit memainkan peranan penting yang menggalakkan jerawat. Jadi, kebersihan kulit perlu sentiasa dijaga setiap masa.
  • hands off, sebolehnya jangan memegang kulit muka dengan tangan apatahlagi mengutil jerawat yang ada
  • tidak memicit jerawat, nanti jerawat boleh jadi makin teruk, merebak dan meninggalkan parut degil
  • hindari bahan pencuci muka yang kasar sifatnya
  • elakkan memakai apa-apa make up ketika jerawat tengah naik, sebab ia boleh memburukkan keadaan jerawat. Jika perlu memakai make up pastikan dicuci bersih setiap kali
  • tidak mencuci muka dengan keterlaluan dan kasar, ia boleh buatkan jerawat sedia ada merengsa (inflamed)


3. Obes - Berusaha mengurangkan berat badan

Memiliki berat badan berlebihan ada kaitannya dengan ketakstabilan hormon rupanya. Jadi sangat digalakkan untuk mereka yang mempunyai klasifikasi BMI obes untuk berusaha menurunkan berat badan, maka risiko hormon tidak stabil menjadi lebih rendah.

4. Berjumpa ahli dermatologi

Jika masalah jerawat terlalu serius, elok sangatlah berjumpa dengan pakar kulit / ahli dermatologi. Dapatkan nasihat yang betul untuk penyelesaian yang terbaik berbanding mencuba segala macam produk penjagaan muka di pasaran yang belum tentu sesuai dan belum tentu boleh menyelesaikan masalah jerawat tersebut.



Cadangan Vitamin 


GLA Complex (KKM No.: MAL12035070NC)


Jika anda ingin mengatasi jerawat ketika datang bulan anda itu dengan cara yang selamat dan berkesan tanpa ubat-ubatan kimia, saya sangat mencadangkan vitamin Shaklee yang diberi nama GLA Complex ini.



GLA Complex adalah suplemen yang mengandungi asid gamma linolenik sebagai bahan aktifnya. Ia sering menjadi pilihan wanita untuk membantu mengekalkan kesihatan sepanjang kitaran haid bulanan. GLA ini sebenarnya ialah asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh tubuh untuk menghasilkan prostaglandin – bahan yang berperanan untuk mengawal atur pelbagai proses dalaman tubuh. Ia dapat membantu untuk menstabilkan hormon dalam badan sepanjang tempoh kitar haid.

Selain minyak biji bunga matahari sebagai sumber asid lemak Omega-6, produk ini juga diperkaya dengan vitamin E bagi menyokong dan menguatkan sistem imun serta mengekalkan keutuhan sel badan seseorang.
  1.           Menggalakkan kesihatan secara menyeluruh
  2.           Menyokong sistem imun
  3.           Minyak borej mengandungi pati GLA semulajadi dalam bentuk yang mudah diserap.


Bagaimana GLA Complex dapat membantu?





Kandungan GLA di dalam suplemen Shaklee ini membantu untuk menstabilkan paras hormone estrogen dan progesterone yang sesuai. Apabila hormon menjadi stabil, rembesan sebum pada kulit akan normal dan kebarangkalian terkumpulnya sebum di bawah permukaan kulit menjadi kurang. 
Aktiviti bacteria jerawat dapat diminimakan, maka jerawat juga akan kurang muncul.

Bonus lain


Selain membantu untuk menstabilkan hormone, GLA Complex mempunyai banyak bonus lain untuk kesihatan anda:
  •           Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
  •           Meningkatkan kesuburan
  •           Melegakan PMS
  •           Membantu dalam menangani menopous
  •           Menguatkan kuku dan rambut
  •           Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri
  •           Membantu menangani eczema
  •           Melegakan symptom akibat rheumatoid arthritis
  •           Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  •           Menguatkan imuniti badan
  •           Melambatkan proses penuaan
  •           Mengurangkan sumbatan darah yang menyebabkan risiko serangan jantung
  •           Mengawal kencing manis
  •           Mengawal kolesterol
  •           Bagus untuk kesihatan saraf
  •           Mampu menangani masalah kulit kepala berkerak, berkuping dan bersisik



Dapatkan Hari Ini




GLA Complex adalah antara suplemen Shaklee yang dihasilkan daripada sumber semulajadi tanpa vitamin buatan (sintetik) yang terhasil daripada proses kilang secara tindakbalas kimia. Oleh itu, suplemen semulajadi Shaklee diakui selamat dan berkesan.

Jika anda ingin mengatasi jerawat yang kerap muncul ketika hamper datang bulan akibat hormone yang tidak stabil, dapatkanlah GLA Complex anda hari ini. InsyaAllah, memang sangat-sangat membantu!

Harga sebotol GLA Complex ialah RM107.33 termasuk postage. Sebotol mengandungi 60 sofgel, bertahan untuk kegunaan selama 2 bulan. Mudahan ia menjadi salah satu pelaburan yang berbaloi untuk mengatasi masalah jerawat anda. Jangan risau, 100% money back guarantee jika anda benar-benar tidak berpuashati dengan kesannya selepas pembelian ini.


Sebarang pertanyaan mahupun konsultasi, sila hubungi saya seperti berikut:

Your Trusted Shaklee Distributor,


Nama: Jaja Zaleha
Shaklee ID: 1227002
No Telefon: 01136198300 (Klik Sini untuk terus WhatsApp Saya)
Email: zaleha.msaidin@gmail.com

7 ulasan:

Ana Suhana berkata...

Banyak kebaikan GLA Complex ni rupanya ye. Bagus utk di amal ni.

Jaja berkata...

Betul ana :) Boleh hubungi saya kalau berminat ya.

mamapp berkata...

Tq atas sharing. Good info

Dunia Zumal berkata...

Jerawat ni memang masalah besar kan, nasib boleh diselesaikan yer...

Jaja berkata...

mamapp: Sama2 dear.. :D

Dunia Zumal: insyaAllah bila kita tau punca jerawat tu memang mudah nak selesaikannya :)

Hanachie berkata...

Thanks for sharing!! :D sebaik Hana tak ada masalah ni waktu ABC heheh ^^

amanina nasuha berkata...

nina lah salah seorang yg mengalami masalah ituuuuu..heheheh